• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Flexkontot - Nu med Swish, ingen UC
5. Brixo - Lån utan UC
6. Klaralån - Lån utan UC
7. Merax - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Nstart - Nystartslån
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Nordax höjer räntan- igen!

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 425
Mottagna reaktioner
13 486
Poäng
8 917
Men såhär. Min bestämda uppfattning är att bankerna höjer mer än vad deras kostnader har gått upp. Källa på det? Jag kan bifoga olika.
Sen kan man naturligtvis tro att detta är slump, att bankerna råkar göra rekordvinster på sin utlåning samtidigt som dom höjer räntan men jag bedömer det vara otroligt osannolikt.

 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 425
Mottagna reaktioner
13 486
Poäng
8 917
Jag kanske bara ska förtydliga @Lasseman vad jag menar. Jag betvivlar inte att Nordax kan ha fått höge kostnader på sin utlåning, det är logiskt när folk inte kan betala alla sina kostnader prioriterar dom förmodligen boendet och mat. Det jag ställer mig frågande till är hur vissa aktörer kan ha höjt 6% på ett par månader medan vissa andra har höjt 1%.
För mig är det orimligt att just bank X kunder har fått bekymmer med sina betalningar medan bank Y:s kunder fortsätter precis som vanligt.

Det sammanfaller dessutom som jag bifogar länkar om att bankerna tjänar mer än någonsin just nu när styrräntan gått upp.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 087
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 825
Mottagna reaktioner
13 072
Poäng
10 087
Jag kanske bara ska förtydliga @Lasseman vad jag menar. Jag betvivlar inte att Nordax kan ha fått höge kostnader på sin utlåning, det är logiskt när folk inte kan betala alla sina kostnader prioriterar dom förmodligen boendet och mat. Det jag ställer mig frågande till är hur vissa aktörer kan ha höjt 6% på ett par månader medan vissa andra har höjt 1%.
För mig är det orimligt att just bank X kunder har fått bekymmer med sina betalningar medan bank Y:s kunder fortsätter precis som vanligt.

Det sammanfaller dessutom som jag bifogar länkar om att bankerna tjänar mer än någonsin just nu när styrräntan gått upp.
Du får tycka så då.
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 425
Mottagna reaktioner
13 486
Poäng
8 917
Hur tycker du då? Din bestämda uppfattning är att Nordax har mycket högre kostnader än alla andra banker och det baseras på fingret upp i luften? Förutom Santander där en bekant kanske hade fått 2.5% högre ränta sedan september :D?
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 087
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 825
Mottagna reaktioner
13 072
Poäng
10 087
Hur tycker du då? Din bestämda uppfattning är att Nordax har mycket högre kostnader än alla andra banker och det baseras på fingret upp i luften? Förutom Santander där en bekant kanske hade fått 2.5% högre ränta sedan september :D?
Jag tycker inget särskilt.
 

Roya

Viktig medlem
Poäng: 166
Blev medlem
12 September 2022
Meddelanden
97
Mottagna reaktioner
56
Poäng
166
Även om vissa banker har fått högre kostnader vad har vi kunder med saken att göra!! Varför ska vi råka ut för deras förluster?? Får vi pengar när de går i vinst?? Så jävla störande!! Remember och Northmill har oxå skickat till mig att de höjer räntan men de får de göra, har ändå släppt allt och bryr mig inte längre.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 087
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 825
Mottagna reaktioner
13 072
Poäng
10 087
Finns ju även möjligheten att räntan inte höjs på samma vis för alla, utan att man väger in risk och ger värre höjningar för högriskkunder och lindrigare för lågriskkunder.
Hur dom ska ha formulerat det i villkoren vet jag inte riktigt men det kanske dom löst.
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 425
Mottagna reaktioner
13 486
Poäng
8 917
Finns ju även möjligheten att räntan inte höjs på samma vis för alla, utan att man väger in risk och ger värre höjningar för högriskkunder och lindrigare för lågriskkunder.
Hur dom ska ha formulerat det i villkoren vet jag inte riktigt men det kanske dom löst.

Det hade naturligtvis gjort saker och ting annorlunda men är tämligen övertygad om att samtliga kunder på en bank får samma höjning. Ska dock sägas att jag gissar nu.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 087
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 825
Mottagna reaktioner
13 072
Poäng
10 087
Det hade naturligtvis gjort saker och ting annorlunda men är tämligen övertygad om att samtliga kunder på en bank får samma höjning. Ska dock sägas att jag gissar nu.
Om jag minns i morgon kan jag fråga en bekant som jag har för mig har nordax och hade ganska bra villkor när det lånet togs.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp